כל מה שרציתם לדעת על השקעה בפוליסות ביטוח חיים בארה"ב

מאת א. בן פורת

ענף ההשקעות העולמי מתאפיין בשנים האחרונות במגמת התמקדות באפיקי השקעה יצירתיים המניבים תשואה גבוהה. הרמה הגבוהה ששוק המניות מצוי בה, ומחירי הבתים הגבוהים, מרחיקים משקיעים משווקי ההון והנדל"ן בשל חשש מפני בועת מחירים ומפולת. כתוצאה מכך, משקיעים סביב הגלובוס מחפשים בשנים האחרונות אחר אפיקי השקעה חדשניים. אחד מאפיקי ההשקעה הללו, זוכה בימים אלה להתעניינות שיא, השקעות בפוליסות ביטוחי חיים.

השקעה בפוליסות ביטוח חיים אינה דומה להשקעה רגילה בשוק ההון. אם ההשקעה מבוצעת נכון ובאופן מושכל, היא עשויה להציע סטנדרטים אחרים של בטחון למשקיע, ותשואה שמשקיע ממוצע אינו יכול להשיג באפיקים אחרים. מאידך, אופן ההשקעה והכללים בהם היא מתבצעת פשוטים למדי מבחינת המשקיע, וכל שנותר לו הוא לקבל את ההחלטות הנכונות.

זירת ההשקעה בפוליסות ביטוחי חיים ובשמה הבינלאומי, LIFE SETTLEMENT, פועלת על בסיס עקרונות פשוטים וברורים. פוליסת ביטוח חיים היא מוצר המשווק בידי חברות הביטוח, תמורת פרמיה שמשלמים המבוטחים. הפרמיה היא תשלום חודשי אותו משלם המבוטח לחברת הביטוח, ובתמורה הוא זכאי לכיסוי ביטוחי למקרה מוות ל"ע. כיסוי הביטוח – הוא סכום הנקבע בין הצדדים בעת רכישת הפוליסה והוא מתאר את סכום דמי הפדיון שישולמו לקרובי המשפחה של המנוח, או לכל מוטב אחר כפי שנקבע בפוליסת הביטוח.

היכן נכנסים המשקיעים לתמונה? במקרים רבים, מבוטחים ששילמו לאורך השנים עבור פוליסת ביטוח חיים, נקלעים לקשיים ואינם מסוגלים יותר לעמוד בתשלום הפרמיה החודשית. כדי לא להפסיד את כל הסכומים ששילמו עבור הפוליסה רטרואקטיבית, הברירה הניצבת בפניהם היא למכור את הזכות העתידית של הפוליסה למשקיע חיצוני, תמורת סכום הנמוך יותר מהסכום שאמורה חברת הביטוח לשלם בזמן המימוש. המשקיע מקבל לידיו פוליסת ביטוח חיים פעילה שהוא הבעלים עליה, ובעתיד היא תזכה אותו בסכום דמי הפדיון המלאים, מה שיותיר בידיו רווח נאה.

במהלך השנים, התפתחה בארה"ב ומאוחר יותר בעולם כולו, זירת מסחר בינלאומית בפוליסות ביטוח חיים. איך מתנהל המסחר הזה ואיך ניתן להשתלב בו? כדי לקבל תשובות לשאלות הללו שוחחתי עם מומחי חברת ADR, חברה ישראלית – אמריקנית המנהלת קבוצות רכישה של ביטוחי חיים. כפי שנראה בהמשך, החברה פיתחה מודל השקעות ייחודי, שמשנה את פני החשיבה הציבורית על השקעה בביטוחי חיים, והופך אותם מהשקעה ספקולטיבית, להשקעה מתוחכמת.

"ביטוחי החיים בארה"ב, בהם מתמחה החברה, הינם ביטוחים פרטיים שהיקף הכיסוי בהם הוא סכומי כסף גדולים במיוחד", מסבירים ב- ADR. מדוע הפוליסות הגבוהות הן הטובות בשוק?- מפני שבית המחוקקים בארה"ב הכיר בביטוחי החיים כאחד מהכלים החשובים ביותר להבטיח את המשפחות והשארים, והעניק בהתאם הטבות ממס על ביטוחי חיים. ואכן, בארה"ב מקובלת יצירת פוליסות כיוזמה של הורים לדאוג לילדיהם בתקופה שלאחר מותם ולהותיר בידיהם סכום כסף גדול כהבטחה לעתידם הכלכלי, וכצעד איכותי לפטור ממס כאשר דמי הפוליסה בסופו של דבר, יגיעו ליורשים ללא חיובי מס והון מיותרים. כך או כך, אפיק זה הפך לערוץ פופולארי במיוחד ולאחד מזירות המסחר הדומיננטיות ביותר.

ההיגיון הכלכלי של המסחר בפוליסות, אומרים נציגי ADR בארץ, פשוט למדי ועובד על פי עקרונות עולם הביטוח: חברת הביטוח מחשבת את הסיכויים לאפשרות שיארע מקרה אותו היא מבטחת, ותמורת סכום מסוים מבטחת כנגדו. חברת הביטוח מקבלת תשלומים לאורך השנים תמורת כיסוי הביטוח, בידיעה שבסופו של דבר היא אכן תצטרך לשלם למבוטח. חברות הביטוח מוכנות ליטול על עצמן את סיכון המימון, כדי ליהנות מתזרים מזומנים של הכנסות קבועות המסתכמות ברבבות פוליסות משולמות מיום יצירתן. הכסף שמתקבל מהפרמיות המשולמות מדי חודש מתורגם באופן מיידי בידי חברות הביטוח להשקעות ענק, ולרוב עד למימוש סעיף הביטוח – הכסף כבר מחזיר את עצמו ואף מוכפל או משולש, כשהמרוויחה היחידה הינה ענקית הביטוח.

רווחי חברת הביטוח גדלים אף יותר במקרה של מבוטח שחדל מלשלם עבור הפוליסה. מדובר ברווח נקי של חברת הביטוח, כיון שעל פי הסכמי הביטוח הפסקת הפרמיה משמעותה הפסקת הפוליסה ואובדן הזכות לכיסוי ביטוחי. המשמעות היא שכל כספי התשלום שהועברו לחברה לאורך השנים נותרים כמובן בידי חברת הביטוח שלא תצטרך לשלם למבוטח כלום בתמורה לפרמיות שהשקיע לאורך השנים הארוכות שבהן הפוליסה הייתה בתוקף.

זו הסיבה לכך שמבוטחים רבים שנקלעים לקשיים בתשלום הפוליסה השוטף ואינם מעוניינים לאבד את כל הכספים ששילמו במהלך השנים, פונים לאופציה של מכירת הפוליסה למשקיע. לאחר המכירה – ברגע בו המחזיק בפוליסה מסיים את חייו והפוליסה מגיעה לידי מימוש, מקבל המחזיק בפוליסה את כל סכום הפוליסה המסתכם בסכומים אדירים הרשומים על שמו ומועברים לידיו כבעלים החוקי לכל דבר ועניין.

איך מעריכים את שווי הפוליסה להשקעה? ב-ADR מסבירים כי שווי הפוליסה משתנה תוך חישוב תנאי הפוליסה, תוחלת החיים והמצב הבריאותי של המבוטח. פוליסה של אדם מבוגר בשליש האחרון לחיו נחשבת להשקעה קצרת מועד.

שוק המסחר בפוליסות ביטוח מעשיר עשרות אלפי משקיעים ברחבי העולם ומגלגל מיליארדי דולרים בשנה. מבדיקה עולה כי בארץ לא קיימת תופעה של מכירת פוליסות ביטוח למשקיעים, מאחר ורוב המבוטחים בארץ אינם מבוטחים באופן פרטי אלא דרך מקום העבודה, ומפסיקים את פוליסות ביטוח החיים כשהם מגיעים לגיל פנסיה. המסחר הבינלאומי בתחום מתמקד בעיקר בשוק האמריקאי, בו כאמור התופעה נרחבת והפוליסות בעלות סכום גבוהים במיוחד.

איך המשקיע הקטן מהשורה יכול להשתלב במסחר בפוליסות ביטוח חיים אמריקניות?- בדיוק במקום הזה משתלבת חברת ADR. החברה, בניהול משותף ישראלי – אמריקני, מארגנת ומנהלת קבוצות רכישה של ביטוחי חיים. החברה מאגדת משקיעים לקנייה משותפת של פוליסות ביטוח ממבוטחים מבוגרים שאינם יכולים להמשיך לשלם מידי חודש את פרמיות הביטוח הגבוהות ומעוניינים למוכרן. החברה מגבשת את הקבוצה ומנהלת את הליך הרכישה של הפוליסות עבור המשקיעים.

ב- ADR מבצעים את כל העבודה המקצועית שמשקיע בודד אינו מסוגל לבצע לבדו. החברה מאתרת את הצעות הרכישה הטובות והמשתלמות ביותר לרכישה –, ומייצגת את המשקיעים מול עורכי דין וחברות הביטוח ודואגת לכך שתהליך העברת הזכויות על הכרוך בכך יבוצע בצורה מושלמת ולטובת המשקיע. את פעילות החברה מלווה צוות משפטי נרחב.

איך זה עובד? מאחורי חברת A.D.R עומדת קבוצת משקיעים מחו"ל, בליווי משרד עו"ד אמריקני מוביל "The Law Offices of Joseph Lichter" משרד עו"ד 'ג'וזף לייכטר' המתמחה בביטוחי חיים ופוליסות ביטוח שונות. הצוות הכולל משפטנים ומומחי ביטוח, עוסק באיתור פוליסות כדאיות, עריכת חישובים אקטואריים שונים, בדיקת רכיבי הפוליסה, יצירת קשר חוזי עם בעלי הפוליסה ורישומם ברשומות כחוק.

ADR משתמשת בשירותי Life Settlement Provider – רשות מוסמכת לבדוק את פרטיה המדוקדקים של הפוליסה, להגיע למידע מדויק ומהימן ולפקח על מכירות הפוליסה. החוק מעודד, ובמדינות מסוימות אף מחייב, שימוש בשירותי Life Settlement Provider בטרם מכירת פוליסה. הרשות מבררת מצב רפואי עדכני ומאומת, מגיעה למסמכים חסויים ובסוף התהליך מאשרת/ שוללת את מכירת הפוליסה.

השימוש ב Life Settlement Provider הופך את הרוכש לחוקי וקביל מול חברות הביטוח, ומשמש זרז בעת מימוש הפוליסה וקבלת דמי הפדיון.

רק אחרי שהפוליסה עוברת בשלום את בדיקת ה- Life Settlement Provider והיא נותנת אישור על כדאיות הפוליסה,ADR רוכשת אותה.

יתרון מרכזי בחברה הוא השלוחה הגדולה בחו"ל, המשקיעה מאות אלפי דולרים בשנה בביסוס ושמירה הדוקה על התשתית המשפטית והחוקיות של כלל פעילות הקבוצה, ובאופן פרטני בתחזוקת כלל הפוליסות של חברי הקבוצות עד מות המבוטח ומימוש הפוליסות בפועל. כך, המשקיעים שבחרו להשתלב בשוק באמצעות החברה זוכים לליווי מקצועי, משפטי, וליד מכוונת המלווה את כל התהליך עד למימוש ההשקעה וקבלת פדיון הפוליסה.

משקיעי ADR נוטלים על עצמם ה-ת-ח-י-י-ב-ו-ת. זה עובד כך: פוליסות הביטוח הנרכשות על ידי ADR הינן פוליסות בטוחות של מבוטחים מבוגרים מאד. המשקיע מצידו נוטל על עצמו את ההתחייבות לשלם את הפרמיות השוטפות על הפוליסה. הגיל הגבוה של המבוטחים כבר מספק רף הגנה גבוה למשקיע לקבלת דמי ביטוח בסוף תקופה מוסכמת.