השקעה בביטוח חיים: כך זה עובד

 

השקעה בפוליסות ביטוח חיים שנקנות מקשישים בארה"ב היא אפיק השקעה מסקרן שמעורר לא מעט התעניינות בשנים האחרונות. אחת השאלות המעניינות את המשקיעים והחוסכים הנחשפים לענף המשגשג, היא מה מביא קשיש אמריקני שמחזיק בפוליסת ביטוח חיים בה השקיע שנים רבות, למכור אותה לצד שלישי שיגרוף את מרבית הרווחים על ההשקעה. בחברת ADR , המתמחה בהשקעות בביטוחי חיים, מסבירים איך זה עובד.

מאחורי כל פוליסת ביטוח חיים המשווקת כמוצר השקעה, עומד מבוטח אמריקני שרכש את הפוליסה לפני זמן רב, במטרה להבטיח ליורשיו סכום גבוה במיוחד לאחר מותו. על פוליסת הביטוח הוא משלם מדי חודש סכום גבוה של אלפי דולרים לחודש ואף יותר. מדובר בהשקעה משתלמת, שתניב ליורשים מיליוני דולרים לאחר מותו של המבוטח בשיבה טובה. אך אליה וקוץ בה: אם המבוטח יפסיק לשלם את הפרמיה החודשית לחברת הביטוח – הפוליסה תפקע, היורשים לא יקבלו דבר, וכל ההשקעה ארוכת השנים תרד לטמיון.

מה קורה כאשר מבוטח ששילם במשך עשרות שנים על פוליסת ביטוח חיים נקלע לקשיים כלכליים ומתקשה להמשיך ולשלם על הפוליסה? במקרה כזה, הדרך היחידה מבחינתו להציל את ההשקעה היא למכור את הפוליסה לצד שלישי, שימשיך לשלם עבורה את הפרמיה החודשית.

האפשרות הזו טובה גם למבוטחים שנמלכו בדעתם והחליטו שבמקום להותיר את פדיון הפוליסה ליורשיהם, הם מעדיפים לקבל את החזר ההשקעה עוד בחייהם. לפעמים זה קורה כאשר המבוטח נזקק לסכום גדול כדי לעבור לדיור מוגן לשארית חייו, או לעבור טיפול רפואי יקר. גם במקרה הזה, הדרך היחידה לקבל את הכסף לפני הזמן היא למכור את הפוליסה לצד שלישי.

מי הוא אותו צד שלישי הרוכש את הפוליסה? במקרה שלנו זו חברת ADR, המתמחה באיתור פוליסות ביטוח חיים משתלמות וברכישתן עבור קבוצות משקיעים. החברה רוכשת פוליסות ממבוטחים בתום הליך בדיקה וניתוח הפוליסות, כאשר המבוטח הזקוק לכסף באופן מיידי מקבל סכום נאה במזומן, והמשקיעים שרכשו את הפוליסה ממשיכים לשלם את הפרמיה החודשית, שבחלוקה בין משקיעי הקבוצה מסתכמת בהשקעה קטנה יחסית.

הפדיון על ההשקעה תתקבל לאחר מותו של המבוטח, כאשר מלוא סכום הפוליסה ישולם בידי חברת הביטוח ויחולק בין המשקיעים בפוליסה. מאחר שהצד השני לעסקה הוא חברת הביטוח האמריקנית, מדובר בהשקעה שהפדיון ידוע מראש.