מחפשים תכנית חיסכון סולידית?

מאת א. בן פורת

בשיחות שקיימנו בשבועות האחרונים עם אנשי חברת  ADR, המומחית בניהול השקעות בפוליסות ביטוח חיים, בלטה תופעה אחת לא מוכרת בעולם ההשקעות: שקיפות מוחלטת.

"ב- ADR אין דברים מעורפלים", מאשר בחיוך אשר רוט, המשנה למנכ"ל חטיבת ההשקעות, בשיחה עם 'המבשר'. "ניהול ההשקעות מתבצע בשקיפות מוחלטת, והכל גלוי, פשוט וברור", הוא מוסיף. "השקיפות הזו היא חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית ההשקעה שלנו: הרווחים של החברה יגיעו לקופתה רק כאשר המשקיע יקבל את הרווחים שלו. לכן, החברה והמשקיעים פועלים דה פקטו כגוף אחד שכל המרכיבים שלו תלויים זה בזה. ההצלחה שלנו תלויה בהצלחה של המשקיע, ולכן אנו מנהלים את הכל ביחד איתו".

השקיפות אינה התכונה היחידה המבדילה בין פעילות ההשקעות של ADR לבין גופי השקעה אחרים. בעוד שורה של יתרונות ייחודיים מתהדרת ADR, שאימצה לעצמה סטנדרטים לא מוכרים בענף ההשקעות. החל מההגנה על כספי המשקיע, דרך מודל ההשקעה החדשני –  עד היום היה ידוע שדמי ניהול הם אחת הדרכים של חברות השקעה להגדיל את רווחי החברה, ב- ADR מייעדים לדמי הניהול מטרה שונה לחלוטין – שכבת הגנה נוספת על המשקיעים. מדובר בשכבה אחת מתוך לא פחות מחמש שכבות הגנה, שנבנו במסגרת מודל ההשקעות של ADR.

כאשר משקיעים בפוליסת ביטוח חיים, שאלת מיליון הדולר היא כמובן שאלת התשואה. ככל שהמבוטח ילך מהר יותר לבית עולמו כך התשואה תהיה גבוהה יותר.  מאידך, ככל שהתקופה עד לפדיון הפוליסה מתארכת כך גם יורדת התשואה, שכן תקופת תשלום הפרמיות ארוכה יותר, והיקף ההשקעה גדול יותר.

משקיע חסר ניסיון שנכנס להשקעת ביטוח חיים ברחבי העולם, יודע שזה יכול להסתיים גם בהפסד ההשקעה, אם המבוטח יאריך ימים מעבר לממוצע, תרחיש שחייבים להביא בחשבון, במהלך השנים נחשף הציבור להרבה יוזמות השקעה בפוליסות ביטוח חיים. רבים נמשכו לענף. חלקם הרוויחו, אך מרביתם נפלו באמצע הדרך". רבים מהאנשים שאנו פוגשים אומרים לנו: "שמענו כבר על השקעה בביטוחי חיים, אבל אנחנו מכירים הרבה אנשים שהפסידו שם כסף". הם צודקים. חשוב להבין, כל אותם משקיעים שהפסידו, הפסידו בשל סיבות ברורות. שקל להצביע עליהן. ראשית, סוג הפוליסות הפופולרי בקרב המשקיעים היה בדרך כלל פוליסות שנותרו עוד שנים רבות עד למימוש שלהן. המשמעות הייתה שהמשקיע נדרש לשלם מדי חודש פרמיות גבוהות לטווח ארוך, ומי שלא היה לו אורך רוח או יכולת כלכלית נשבר באמצע הדרך והפסיד את כל ההשקעה".

"היו גם יוזמות של קבוצות רכישה, שנראו בטוחות יותר אך הסתיימו בהפסדים. זה קרה כי מלאכת גיבוש הקבוצה, שהיא קריטית להמשך התהליך, לא בוצעה בצורה מקצועית ולא זכתה לליווי משפטי מתאים. חבר הביא חבר, ללא בדיקה של יכולת כלכלית של חברי הקבוצה, ובמקרים גרועים במיוחד גם ללא בדיקה של אמינות הסוכן שסיפק את הפוליסה והיה אחראי להעברת הפרמיות השוטפות לחברת הביטוח. במקרים רבים, התברר שסוכנים דילגו על תשלום פרמיות והשתמשו בכסף לצרכים אחרים, וזה קרה כי לא היה עליהם פיקוח של גורם מקצועי. התוצאה העגומה הייתה הפסד ועגמת נפש למשקיעים.

מודל ההשקעה של ADR היא מערכת של שכבות הגנה על המשקיע. "המושג של לקנות ביטוח חיים הוא לא חידוש", מסביר לנו עו"ד משה רוט, מנהל המחלקה המשפטית של החברה. "כבר שנים קיימת האפשרות לקנות פוליסות ביטוח חיים פעילות באופן ישיר או דרך סוכנים העוסקים בכך. אבל צריך לזכור שהפוליסות שנמצאות בשוק הן בדרך כלל פוליסות יקרות שהפרמיה החודשית שלהן גבוהה, והמבוטח לא מצליח לעמוד בתשלומים. במקרים אחרים מדובר באנשים שיצרו פוליסת ביטוח משיקולי מס, בינתיים החוקים השתנו וכרגע הם לא זקוקים למוצר שהם מחזיקים ביד ועולה להם כסף כל חודש. המשותף לכל המקרים הללו הוא המחיר היקר של הפוליסה. כאן נכנסת ADR לתמונה. מודל קבוצות הרכישה של החברה מאפשר גם לאדם שאינו יכול לעמוד לבד בתשלום פרמיות גבוהות מדי חודש להשיג פוליסה טובה ומשתלמת".

"רוב המשקיעים הפרטיים בביטוחי חיים הם חסרי ידע משמעותי בתחום", אומר עו"ד רוט, מנהל המחלקה המשפטית של ADR. "הם קונים פוליסה שהסוכן הציע להם. אין להם את הכלים לבדוק ולדעת אם מדובר בפוליסה טובה, אם המחיר שהם שילמו הוא מחיר טוב, אין להם נתוני השוואה וכתוצאה מכך חלקם מצליחים וחלקם נתקעים עם עסקה גרועה. בחברת ADR משקיעים את הכסף והמשאבים כדי לאתר את הפוליסות הנכונות. ההבדל בין מי שקונה לבד או אצלנו הוא בין מוצר שהוא לא יודע עליו מספיק לבין מוצר בדוק ע"י חברות שכל מהותן הוא לוודא שהפוליסות עונות על כל הפרמטרים הבטוחים לעסקה מצוינת שלא יכולה להפסיד לבעליה בשום סיטואציה. יש לנו אנשי מקצוע בחו"ל, עורכי דין מהשורה הראשונה וסוכנים בעלי ניסיון של שנים ארוכות בענף שהפוליסות נקראות על ידם כספר פתוח".

משקיע פרטי שיבקש לבדוק פוליסת ביטוח שהוצעה לו, יגלה שעלות בדיקה כזו גבוהה מאד. המצב הזה משתנה כשפועלים דרך ניהול משקיעים מאורגנת המלווה בידי אנשי מקצוע. "העלות של בדיקת פוליסה בלבד עוד לפני תחילת התהליך יכולה להגיע לפעמים לעשרות אלפי דולרים", מסביר עו"ד משה רוט מנהל המחלקה המשפטית. "ADR, בודקת פוליסות השכם והערב ומשלמת סכומים נמוכים בהרבה, וחוסכת למשקיעים שלה את הטרחה והבדיקות".

מדוע בדיקת פוליסה היא סיפור כל כך יקר?- משום שחוקי המס לגבי פוליסות ביטוח משתנים ממדינה למדינה בתוך ארצות הברית. המשמעות היא שלעיתים עסקה שנראית משתלמת מתבררת כטעות גדולה, והמשקיע עלול לגלות זאת רק כשיבוא לקבל את דמי הביטוח. "יש צורך בעורך דין מקומי מומחה בתחום שמכיר ושולט היטב בחוקים של כל מדינה כדי להיות מוגן משפטית מחוקים ואותיות קטנות שיכולים להפוך את הפוליסה ללא כדאית", אומר רוט.

קבוצות הרכישה של ADR לא פתוחות לכל אחד. אחת המשימות המקצועיות של החברה היא לוודא שכל חברי הקבוצה הם בעלי יכולת כלכלית לעמוד בתשלום הפרמיות השוטפות לאורך תקופת הפוליסה. משקיע שעובר את השלב הראשוני ונכנס לניהול משקיעים כזו, ייהנה מיכולותיה של ADR להגן גם עליו כמשקיע בעל מניות מתוך קבוצה. "ניתן להיכנס להשקעה גם בסכומים קטנים יחסית", אומר נציג מקימי החברה בארה"ב, "אך אנו מעוניינים במשקיעים אחראים ובעלי יכולת שמסוגלים לעמוד בתשלום פרמיות שוטף מדי חודש, עד למימוש הפוליסה. גם אם לא מדובר בסכומים גבוהים, חשובה לנו יכולת ההתמדה של המשקיע שהיא פרמטר עליון בהשקעות בביטוחי חיים".

איך ההשקעה מתבצעת בפועל? "פוליסת ביטוח חיים היא נכס והמשקיעים רוכשים בו מניות. – עו"ד החברה מקבל ייפוי כוח מכל אחד מחברי קבוצת הרכישה לייצג את האינטרסים שלהם בחברת LLC – Limited Liability Company – (מקבילה אמריקנית ל"חברה בע"מ). כספי הפרמיה החודשית עוברים מעו"ד הנאמן בישראל,  אל חברת ה LLC ודרכה אל חברת הביטוח.

כספי ההשקעה מופקדים מידי חודש לחשבון נאמנות בארה"ב, והם מופקדים על העברת הכסף לחברת הביטוח. במות המבוטח, מועבר פדיון הפוליסה אל חברת הLLC וממנה אל בעלי המניות בפוליסה, כל אחד לפי חלקו היחסי כמופיע ברשומות במסמכי הפוליסה.

אחד היתרונות החשובים למתכונת קבוצות הרכישה שבנתה חברת ADR, הוא ההגנה מפני מקרה בו אחד המשקיעים אינו עומד בתשלום החודשי של הפרמיות. "במקרה כזה, משקיע רגיל יאבד את כל הזכויות שלו ואת כל הכסף שהושקע עד היום. אבל משקיעי ADR נהנים מהגנה מיוחדת מפני תרחיש כזה", מסביר עו"ד משה רוט. החברה מנהלת קרן ייעודית בדיוק למקרים כאלה, שהכספים שבה מגיעים מדמי הניהול שמשלמים חברי הקבוצה. אם אחד המשקיעים יפרוש באמצע הדרך, ADR תדאג באופן מיידי לכסות את התשלומים החסרים מכספי קרן גיבוי הקיימת לתרחישים מהזן הזה, ובמקביל תדאג לאתר במהירות משקיע שירכוש את חלקו של המשקיע שפרש. בד"כ קל מאד לאתר משקיע חלופי שייהנה מהזדמנות השקעה משתלמת- שהרי הוא יקבל את מלוא דמי הפדיון, וישלם רק חלק מההשקעה".

כאמור, ישנן שכבות הגנה נוספות, מעבר לבדיקת היכולת של המשקיעים בעת הקמת הקבוצה והקרן שתפקידה להגן על הקבוצה במקרה של פרישת אחד החברים. הגנה נוספת היא חוזה משפטי שמעניק לחברי קבוצת הרכישה ולחברה את הזכות המלאה לתבוע משקיע שיפר את התנאים ולא יעמוד בתשלום הפרמיות השוטפות. כמובן, שאנו לא צריכים להגיע לשלב של תביעה משפטית כי הבדיקה המקדמית שאנו מבצעים מול כל משקיע נועדה למנוע מצבים כאלה, מסביר נציג מקימי החברה בארה"ב. אנו מחויבים לפני הכל להגן ולשמור על המשקיעים שלנו ונעשה הכל להשיג זאת. ההגנה המשפטית חשובה לנו כי היא מספקת מענה נוסף לצורך שלנו להגן על כספי המשקיעים. מדובר בשותפות בין אנשים, ואנו מעוניינים לוודא שחברי הקבוצה מוגנים מפני תרחיש של פרישת שותף. ישנם מקרים לא צפויים בהם המשקיע נקלע לקשיים, ואז בהחלט קיימת אופציה של עזיבת הקבוצה תוך מתן התרעה מוקדמת שמאפשרת לנו לשבץ משקיע חלופי מבעוד מועד.

שכבת הגנה נוספת, היא העובדה שכל כספי ההשקעה, למעט דמי ההרשמה והניהול המופנים בין השאר לקרן הגיבוי, אינם מופקדים כלל בחברה אלא מועברים ישירות למוכרי הפוליסות ולחברות הביטוח דרך חשבון נאמנות, את הליווי המשפטי השוטף לחברה מספקים מספר עורכי דין. ישנם עורכי דין בארה"ב המלווים משם את בדיקת הפוליסות, הרכישה והניהול השוטף.

אנו מבקשים מעורך הדין להסביר לנו כיצד זה קורה, בלי להטריח מדי את הקוראים ברזי עולם הביטוח וטבלאות התשואה של חברות הביטוח. הוא מסביר שכאשר החברה מאתרת פוליסה של מבוטח מבוגר, גורמי המקצוע בוחנים את תוחלת החיים של אותו מבוטח ומציבים הערכת תוחלת חיים, שהיא כמובן לא מובטחת במאה אחוזים אך בנויה על סטטיסטיקות מתקדמות. בשלב הזה, מוסיפים ב- ADR מרווח בטחון של כמה שנים נוספות ובודקים בחברת הביטוח מה יהיה היקף הפרמיות שישולם עבור אותה פוליסה לאורך כל התקופה, גם אם המבוטח יחיה הרבה מעבר להערכה המקצועית. ADR תרכוש את הפוליסה עבור המשקיעים רק אם יתברר שגם לאחר כל מרווחי הביטחון, כלומר גם אם המבוטח יאריך ימים הרבה מעל ומעבר לצפי – עדיין יש כנראה תשואה.

"המבט על ההשקעה בפוליסות ביטוח חיים הוא כמבט על תכנית חסכון", מסכם משה רוט נציג המשקיעים בארה"ב. "רק חשוב לזכור שמדובר בתכנית חסכון ייחודית.  ברור שככל שאורך חיי הפוליסה נמשך שיעור התשואה פוחת, אך מטרת הבדיקות שאנו מבצעים היא להביא לכך שמשקיעי ADR ירוויחו כמה שיותר גם במקרה כזה. מדובר בחלק ממודל ההשקעות שלנו המבוסס על שלושה עקרונות מרכזיים: חשבון נאמנות על כספי המשקיעים, סטנדרטים מקצועיים בלתי מתפשרים, וכמובן – הגנה למשקיעים. מדובר בסטנדרטים לא מוכרים בענף, אבל מבחינתנו זו דרך חיים".