היתרון של מסחר בפוליסות לעומת השקעות אחרות

כמה פעמים שאלנו את עצמנו, אולי באמת הגיע הזמן לחשוב צעד אחד קדימה ולהשקיע היום בכדי לקצור פירות מחר.

בכדי לחתן ילדים בכבוד ופשוט להפסיק 'לרדוף אחרי השקל הבא'. ובמחזוריות קבועה אנחנו תוהים האם להשקיע בנדל"ן או בשוק ההון? השאלה הזו מעסיקה את כולנו עוד יותר, עקב התנודות בשוק ההון ועליית המחירים בנכסי הנדל"ן.

קודם יש לעשות קצת סדר. לערוך מיפוי קצר לאפשרויות ההשקעה הקיימות, לבחון את מידת האטרקטיביות שלהן ולחשוב מעט מחוץ לקופסא.

נדל"ן:

כאשר משקיע רוכש נדל"ן כהשקעה עתידית, ההשקעה הינה אך ורק לטווח ארוך. תוכנית ההשקעה היא לרכוש את הנכס ולהשכיר אותו למספר שנים שלאחריהן, אם אכן יקרה הטוב ביותר, ניתן יהיה למכור את הנכס ברווח נאה. ברכישת נדל"ן האפשרות למכור את הנכס בטווח זמן קצר לאחר הקנייה אינה כדאית כלכלית עקב היטלים ומיסוי שהמדינה מטילה על הרווחים.

למשקיע אין אפשרות לשלוט בסיכון הקיים בהשקעה באמצעות מימוש רווחים חלקי  או מכירה חלקית של ההשקעה מכיוון שבנדל"ן זה או מכירה והעברת הבעלות, או כלום.

מחקרים תקופתיים שנערכו בעיתונות הכלכלית בארץ הצביעו באופן חד משמעי כי השקעה בנדל"ן  הניבה תשואה נמוכה יותר מהשקעה בתיק השקעות המשלב מניות ואג"ח לאורך העשור האחרון, מהסיבה הפשוטה של מורכבות מבנה עולם הנדל"ן בו כל מהלך הינו ארוך ובירוקרטי. לשם דוגמא,  המידע הקיים היום בנוגע לשינויים יומיים/שבועיים/חודשיים במחיריי הנדל"ן הוא מוגבל מאוד וקשה להשגה. צריך להשקיע זמן יקר על מנת לעקוב אחר התנודתיות במחירי הנכס באופן שוטף  ומגמות המחירים קשות למעקב עקב נתונים שאינם מידיים, מה שמביא את המשקיעים לוותר מראש על המעקב ולהסתפק בבדיקה אחת לשנה ויותר.

הרגולציה החוקית והכבדות המיסוי על ענף הנדל"ן כמו גם הקושי בקבלת משכנתא והלוואות בנקאיות הפכו את ההשקעה בנדל"ן למשימה מורכבת וקשה להשגה. אם נוסיף את התנודתיות במחירי הנדל"ן, יש סיכוי גבוה שההשקעה לא ממש תחזיר את עצמה ובועת הנדל"ן שהבטיחה לנו תשואה גבוהה – תתפוצץ לנו בפנים.

שוק ההון:

כאשר משקיע בונה תיק השקעות, מדובר לכאורה במהלך נזיל כאשר ניתן ניתן לבצע בתיק פעולות ברמה יומיומית. בנוסף, רמת המידע גבוהה וניתן לבדיקה מיידית. אך יחד עם זאת,

התנודתיות היומית של השוק ושל הנכסים בתיק ההשקעות יוצרים לחץ על המשקיע וגורמים לו לבצע טעויות שעליהן הוא ישלם מחיר כבד של הפסד. בנוסף, התנודתיות בשווקים מחייבת אורך נשימה רב והבנה מקסימאלית על מנת להתנהל באפיקים הנכונים. רמת הסיכון הקיימת מהווה פיתוי גדול למשקיעים אך באותה המידה גם מקור לאכזבה ולחידלון כלכלי.

נדל"ן בחו"ל

אחת מזירות ההשקעה המעניינות היא רכישה ישירה של דירת מגורים בחו"ל. חלופה זו מורכבת מבחינה טכנית. מה נעשה למשל, כשתהיה תקלה בצנרת בדירה שרכשנו במיאמי ואיך נמצא דיירים לבית שלנו באריזונה?  אך גם אם ניתן להתגבר על בעיות אלו באמצעות חברת ניהול מקצועית, עדיין נושא המיסוי שנלווה לרכישת נכס בחו"ל סבוך ולא תמיד משתלם. בארה"ב לדוגמא, רכישת נכס בשווי של יותר מ-60 אלף דולר, עלול לחשוף את הרוכש לתשלום מס עיזבון, שיכול להגיע עד ל-50% משווי הנכס. הבעיות הללו גורמות ללא מעט משקיעים לזנוח מראש את האפשרות להתעסק עם נדל"ן חו"ל ולוותר על הזדמנות לכאורה.

השקעה בקרנות

לא מעט קרנות פרטיות מיועדות לכניסה להשקעה בסכומים שונים. קרנות אלו מיועדות למשקיעים בעלי הון עצמי נמוך, שלא יכולים להרשות לעצמם לרכוש נכס ברמה גבוהה ורוצים להיות בצד היזמי. הקרנות מציעות פרויקטים שונים להשקעה.

השקעה בקרנות טומנת סיכונים למשקיעים. יש לא מעט פרויקטים של נדל"ן שנתקעו למשך שנים ארוכות מסיבות שונות ומשונות, החל מבעיות טכניות או מימוניות של הקבלן עצמו דרך בעיות רגולטוריות או קשיים בקבלת היתרים. פרויקטים מצריכים פעמים רבות תוספות ושינויים לא צפויים, מה שיכול להגדיל את עלות הפרויקט משמעותית ולהקטין את הרווחיות עד לכדי הפסד. אסור גם לשכוח את קריסת בועת הנדל"ן בארה"ב שכמעט איש לא חזה מראש. במקרה של שוק יורד המצב יכול להתהפך.

השקעה במניות

ההשקעה במניות נחשבה במשך שנים כסוד הקסם של שוק ההון. במקום להתעסק בנכסים או בצנרת שהתפוצצה, ניתן להשקיע או להפסיק השקעה בלחיצת כפתור.

אולם שוק זה דורש השקעה כלכלית משמעותית וגם רמת סיכון גבוהה ועצבי ברזל. ההשקעה במניות כבר מזמן לא נחשבת לבטוחה די הצורך. צריך בכל רגע נתון להיזהר מנפילה חדה של הבורסות בארץ ובעולם, כפי שקרה בסוף 2007 ותחילת 2008 בעקבות משבר הסאב- פריים בארה"ב: כשהנדל"ן ירד גם מניות הנדל"ן צללו.

פוליסות ביטוח חיים

אחת ההפתעות המרתקות של העולם הכלכלי המודרני, היא ההשקעה באפיקים יצירתיים כמו יזמות פיתוח עסקי, תכניות טכנולוגיות ועוד. אולם ללא כל ספק, אחת ההפתעות הדרמטיות היא זירת ההשקעה בפוליסות ביטוח, או בשמה הבינלאומי: Life Settlement.

זירת המסחר בפוליסות שהתפתחה בארה"ב הפכה לזירת מסחר בינלאומית ברורה ומחושבת, ההופכת פוליסות ביטוח בדרגות סיכון שונות – לכסף ממשי למשקיעים. בארה"ב בה הביטוח הפרטי פופולארי במיוחד ומקיף את מרבית האזרחים, מדובר בעתודה פיננסית המגיעה במרבית המקרים למליוני שקלים ויותר.

החוק הפדרלי המאפשר את העברת הבעלות על הפוליסה בהליך מכירה פשוט, פתח בפני העולם אפיק מסחר מפתיע במיוחד, היוצר ממשק בטוח של המשקיע הפרטי מול מעצמות הביטוח הבינלאומיות המכירות בו כבעלים למימוש הפוליסה העתידית. וכך, במקום השקעות מסוכנות בבועות נדל"ן או בהימורי מניות, הפך אפיק מסחר זה לערוץ  יציב שכללי המסחר בו ברורים ושקופים לכל אורך הדרך, כאשר שם המשחק הוא סכום ההשקעה, טווח ההשקעה וסכום הפדיון בסוף תקופת ההשקעה .

 

השקעה סולידית

הסיכון בשווקי ההשקעות נובע מהתשואה הנומינאלית התלויה במבנה השוק, מצב המשק, יכולת פירעון, שווי מטבע, שאלות רגולציה, יציבות ביטחונית, יכולת פירעון ממשלתית, יציבות שלטונית,  וכמובן הלימה ברורה בין ביקוש להיצע.

כך לדוגמא, בשוק הנדל"ן, ערך הקרקע מושפע באופן מיידי ביכולת המעשית לתרגם את עתודת הקרקע לייעודה התכנוני באופן מהיר, ברמת הביקושים, בשאלת מספר העתודות הקיימות באזור וביכולת המשקיעים לעמוד ברמת המחירים הצפויה, ברמת המיסוי והליכי הרגולציה, ומכאן לשאלות טכניות של עלויות תקורת אתר, מדד תשומות בנייה ועוד.

שוק ההון מושפע באופן מובהק ממצבה של הכלכלה הבינלאומית, מיכולת הפירעון הרשמית של המדינות השונות ובראשן ארה"ב, מהמצב הביטחוני הבינלאומי, משווקי הנדל"ן, הנפט ועולם ההיי-טק, כאשר תנודתיות חדה מדד מניות התעשייה, סוחף אחריו מיליארדי משקיעים למערבולת קשה לחיזוי.

 

מסחר בפוליסות ביטוח

קניה של פוליסת ביטוח -Life Settlement היא השקעה מוכרת, על פי העיקרון הפשוט לפיו בעל פוליסת ביטוח חיים פעילה שאינו יכול יותר לשלם את הפרמיות (שיעור התשלום החודשי) הביטוחיות, מוכר את זכויות הפוליסה למשקיע, תמורת סכום קבוע מראש, שהוא בדרך כלל נמוך יותר מסכום התשלום שתעניק הפוליסה למחזיק ברגע המימוש.

הסכום שמשולם עבור קניית הפוליסה משתנה תוך התחשבות בתנאי הפוליסה, בתוחלת החיים ובמצב הבריאותי של המבוטח. כאשר פוליסה של אדם מבוגר בשליש האחרון לחיו נחשבת להשקעה קצרת מועד ובשל כך שיעור ההשקעה גדול יותר, בעוד השקעה בפוליסות 'צעירות' נחשבת להשקעה ארוכת טווח ששיעור ההשקעה בה נמוך באופן יחסי.